Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Thursday, May 31, 2012

Micro-Credit AQSA-EMAAR Beri Peluang Lepasan IPT Berniaga

KOD NGO: 002 ; EMAAR FOR DEVELOPMENT & REHABILITATIONS
KOD PROJEK: 00201
NAMA PROJEK: MICRO CREDIT QARDHUL-HASAN PROJECT
PERTUBUHAN PELAKSANA: EMAAR FOR DEVELOPMENT & REHABILITATIONS
PROJEK MULA: OGOS 2011
JUMLAH SUDAH DISALURKAN: RM357,300.00.

Namanya Zeiad berumur 26 tahun dan lepasan diplome kesetiausahaan dari Universiti tempatan di Gaza. Beliau adalah antara ribuan lepasan IPT yang sangat sukar memperolehi pekerjaan kerana sekatan ekonomi semenjak 2006 dan serangan Israel terhadap Gaza pada 2008/2009. Banyak sektor pekerjaan musnah sedangkan penduduk 1.7 juta rakyat Gaza perlu meneruskan kehidupan sebagaimana juga penduduk dinegara-negara lain.

Apabila beliau mengetahui bahawa pertubuhan Emaar membuka peluang pembiayaan micro credit qardhul hasan, beliau lantas membuat permohonan. Berbekalkan ilmu berasaskan komputer yang dimiliki, beliau meyakinkan Emaar bahawa beliau berupaya menjalankan perniagaan menjual telefon bimbit, assesori telefon serta minyak wangi.


Kecai seluas sekitar 7kaki x 10 kaki cukup menempatkan sebuah kaunter dan rak-rak besi bagi meletakkan asesori telafon serta beberaa jenis minyak wangi untuk dijualnya. Beliau menggunakan pembayaan qardhul hassan sejumlah USD1,500 beberapa bulan lalu, telah membolehkan beliau mengisi masa melakkan perniagaan dengan jualan purata 2000 shakel (matawang Israel yang diguna di Gaza) serta boleh menampung keperluan sehariannya di samping membantu keperluan keluarganya.




Lawatan kami (Misi A2G4), adalah sebahagian dari misi meninjau projek-projek Micro-Credit Qardhul Hassan yang dibiayai oleh rakyat Malaysia melalui Aqsa Syarif dan diurus oleh Emaar di Khanyounis. Ini adalah inisiatif baru untuk membantu masyarakat Gaza dalam aspek sosio-ekonomi di samping membuka peluang anak-anak muda Gaza memeprolehi pengalaman peningkatan keupayaan dalam kehidupan.

No comments:

Post a Comment