Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Thursday, May 31, 2012

Gaza Mula Menuai Hasil Pertanian Mereka Semula

Serangan biadab dan tidak berprikemanusiaan rejim Israel terhadap Gaza pada 2008 dan 2009 khususnya telah menyebabkan pelbagai kerosakan dan kemusnahan berbilion ringgit dalam bentuk infrastruktur, kediaman, bangunan, perindustraian, pertanian dan ternakkan. Ribuan jiwa terkorban dan cedera serius dan kemusnahan masih dapat dilihat pada hari ini (2012) walaupun sudah lebih tiga tahun berlalu.

Semenjak itu, gaza benar-benar mengalami fasan yang sungguh menyedihkan dan menyukarkan. Tambahan lagi dengan sekatan (blockade) yang dilakukan Israel terhadap Gaza semenjak 2006. 
Namun Allah Maha Penyayang, terus membantu hamba-hambanya yang beriman, sabar dan berjuang. Penduduk Gaza tidak mengenal kecewa atau letih. tidak dapat dilihat kebuluran di Gaza walaupun ianya sememang sepatutnya berlaku keatas puluhan ribu rakyatnya. Namun sifat ukhuwwah yang ditanankan kedalam masyarakat Gaza oleh para ulama' dan cendikiawan seumpama Sheikh Ahmad Yasin, Dr Abdul Aziz Rantisi, Dr Ismael Haniyeh dan ramai lagi pemimpin mereka, para pemimpin-pemimpin NGO dan kemanusiaan sentiasa bertungkus lumus membantu masyarakat di daerah dan di kawasan masing-masing.
Para pertubuhan NGO di Gaza sentiasa mengutamakan ahli-ahli masyarakat sikawasan mereka dan terus berusaha menjalankan pelbagai aktiviti pembangunan masyarakat melalui pertanian, industri kecil, ternakkan dan sebagainya. Setiap ringgit yang mereka terima dari luar negara termasik dari Malaysia akan digunakan seoptima mungkin untuk setiap individu di dalam kawasan mereka. Mereka sentiasa memastikan agar setiap anggota masyarakat di dalam kawasan masing-masing tidak sampai kelaparan kerana tidak memiliki makanan. Mereka berusaha memastika agar setiap orang mendapat makanan walaupun hanya sekeping roti.
Di dalam perjalanan misi A2G4 kami melepasi pintu Rafah untuk ke Gaza City, kami sudah nampak di kiri kanan jalan, tanah-tanah pertanian (walapun sekangkang kera) ditanam dengan pokok-pokok sayur atau buah-buahan. Kami lihat juga sitepi-tepi jalan sudah ada orang yag menjual tembikai dan oren. Hal tersebut tidak dapat dilihat oleh peserta misi Aqsa Syarif pada misi 2010 (A2G) dan 2011 (A2G2). Ini menandakan bahawa penduduk petani di Gaza sudah mula menuai hasil pertanian mereka selepas diusahakan kembali oleh mereka selepas dirosakkan oleh serangan dan lanyakkan kerta kebal Israel di dalam serangan 2009.
Bila konvoi kami menlintasi beberapa lorong di beberapa pekan di Gaza, kami juga nampak hasil-hasil pertanian mula dijual kepada orang tamai.

Alhamdulillah, di dalam beberapa kesempatan melawat projek-projek rakyat Malaysia yang diusahaka Aqsa Syarif bersama pertubuhan-pertubuhan kemanusiaan di Gaza, hasil ternakan lembu semakin membiak dan hasil yang tidak dapat diduga dalam bentuk kuantiti susu yang banyak bagi keperluan masyarakat dan dijadikan keju.

Kami sempat singgah di beberapa kebun misik penduduk dan kebun yang diusahakan oleh pertubuhan-pertubuhan kemanusiaan bagi menghasilkan pelbagai jenis hasil pertanian walaupun dijalankan secara kecil-kecilan.

Rakyat Gaza terus positif dan melihat masa hadapan yang lebih cerah di bawah pimpinan pemimpin-pemimpin Hamas yang berwibawa, ikhlas dan didikasi. Mereka seolah-oleh tidak endahkan pemantauan rejim Israel melalui belon-belon berkamera di sepanjang sempadan udara Israel (tanah milik Palestin), bagi rakyat Gaza, kehidupan perlu diteruskan sebaik mungkin dan generasi muda perlu memeprolehi hak yang sewajarnya untuk mereka membesar dengan sesempurna mungkin.

Mereka juga berusaha untuk 'berdiri dikaki mereka sendiri' melalui penghasilan pertanian-pertanian seupaya mereka kerana Gaza masih dikepung dan sukar untuk makanan dibawa masuk ke Gaza.

No comments:

Post a Comment