Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Thursday, May 31, 2012

Sektor Peruncitan Mula Menapak Semula Di Gaza

Jika kehandiran kami di dalam misi A2G2 Ramadhan tahun lalu masih menyaksikan kedai-kedai yang tidak dibuka dan perniagaan yang ala kadar. Ziarah kami kali ini A2G4 (Mei 2012) dapat kami lihat sektor peruncitan di sekeliling Gaza mula menapak cergas.

Gerai dan kedai buah-buahan tampak memberikan beberapa pilihan kepada pelanggan dengan buah pisang, tembikai, oren dan sayur-sayuran memeuhi meja-meja.


Barang-barang makanan seperti biskut, tepung, minyak zaitun, keju dan gerai khebab juga mula dilihat beroperasi dikawasan bandar dan perumahan di sekitar Gaza. 

Pakaian pelbagai jenis dari seluar jeans, pakaian jubah wanita, pakaian kanak-kanak sehingga pakaian rasmi ketempat kerja turut kelihatan digantung atau disidai di gerai-gerai berbumbung plastik di pasar-pasar awam.

Keperluan dapur sekecil-kecil berus membasuh pinggan mangkuk, penyangkut baju, pisu dan gunting yang merupakan keperluan asas untuk rumah kediaman turut dijual di kedai-kedai dan ditepi jalan. Sekurang-kurangnya ada peluang kesempatan penduduk berjual beli dan memperolehi rzeki halal.

Gaza mula melangkah dalam sektor peruncitan dan ini petanda awal bahawa sosio ekonomi yang musnah dan hancur dek serangan ganas zionis 2008/09 yang memusnahkan sega-gala keperluan asas, kini mulai dapat diperolehi di Gaza. 

Cuma bila ditanya kepada mereka dimana mereka perolehi bekalan ? Mereka menjawab "Allah maha Pengasih" ... kami dapat dari pembekal dan mungkin diperolehi melalui import dari laluan terowong di Rafah !. Ya .. oleh kerana sekatan Israel terhadap Gaza masih berjalan dan Gaza masih di dalam kepungan dan sekatan (blockade), barangan dari luar masih disekat untuk sampai ke Gaza dan penduduk Gaza masih aktif membawa masuk barang-barang keperluan untuk 1.7juta rakyatnya melalui ratusan terowong disempadan rafah dari negara jiran Mesir.









No comments:

Post a Comment