Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Thursday, May 31, 2012

Catatan Pemerhatian Peserta Misi: Syahid adalah Kebanggaan Negara dan Rakyat di Gaza


Tidak ada yang lebih mulia dari mewakafkan diri untuk berjuang memartabatkan Islam dan membebaskan bumi ambiya' dari penjajahan dan cengkapan musuh iaitu rejim zionis dan pemimpin-pemimpinnya yang zalim. Syahid di atas jalan kebenaran dan perjuangan adalah kemuliaan tertinggi yang terserlah di dalam kehidupan rakyat Palestin. 
Tidak sahaja sebagaimana yang kita sering dengar di dalam media dan youtube, tetapi apabila kenderaan kami memasuki pintu Rafah ke Gaza City, kami lihat sendiri puluhan poster, banner, bill-board yang besar-besar memaparkan gambar-gambar syuhada' Palestin khususnya di bumi Gaza. Tidak langsung dilihat bill board iklan ubat gigi, shampoo, sabun dan apa jua yang sering dilihat di negara-negara selain Palestin...!

Gambar-gambar syuhada' dengan pelbagai tulisan, doa' dan penerangan terpampang di bill-board disempanjag jalan dan simpang empat. Bila berkesempatan bertemu mereka pula, itu juga yang diperkatakan dan bermain dibibir mereka ... mereka berbicara dan mengucap do'a akan usaha-usaha perjuangan pembebasan masjidil Aqsa dan hasrat dan hajat untuk bersolat di masjid Al-Aqsa.

Tidak hairan lah di dalam kehidupan mereka dan minda mereka ... perkara yang baik dan bersih. Keridhaan Allah dikejar di dalam kehidupan seharian. Kemenangan atau mati syahid adalah dua pilihan yang ada pada mereka baik pemimpin negara, pemimpin masjid, pemimpin NGO mahupun rakyat jelata.

Tidak hairan juga mengapa mereka adalah banga pilihan Allah yang ditugaskan mendepan rejim zionis yang zalim itu. Mereka bangsa yang hebat yang sedang berada di barisan hadapan untuk 'menyerang' dan merampas kembali Masjdil Aqsa untuk umat Islam seluruh dunia menziarahi dan bersolat di dalamnya suatu hari nanti.

"Dan jangan sekali-kali kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; sebenarnya mereka hidup, di sisi Tuhannya mendapat rezeki. Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurniaan Allah yang diberikanNya kepada mereka. Dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka bahwa tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (QS Ali Imran : 169 - 170)

Rasulullah saw bersabda :
"Tatkala saudara-saudara kamu tertimpa musibah (meninggal), Allah menjadikan ruh-ruh mereka dalam kenikmatan yang hijau, mendatangi sungai-sungai syurga, memakan buah-buahnnya, berlindung dengan pelita-pelita yang terbuat dari emas yang tergantung di bawah Arasy. Maka tatkala mereka memperolehi kebaikan makanan, minuman dan perkataan mereka, mereka berujar ;
"Siapakah yang menyampaikan kepada saudara-saudara kami bahwa kami hidup di syurga dengan limpahan rezeki, agar mereka tidak zuhud berjihad dan tidak pernah berundur dari perang? Maka Allah Taala berfirman : " Aku yang akan menyampaikannya untuk kamu." Lalu Allah swt menurunkan ayat di atas."



Rujuk artikel yang berkaitan tajuk ini: http://www.ikram-klangat.org/2012/03/fw-ikram-ajk-diskusi-gerbang-syuhada.html

No comments:

Post a Comment