Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Tuesday, July 10, 2012

Ekspresi Gaza 2012 : 1001 Ekspresi dizahirkan ...!


Ekspresi Adik Nurul Azrin ... Kami Sayang Palestin ...! 

Ekspresi Gaza 2012 : Arts for Freedom – Towards The Freedom of Aqsa Mosque, anjuran Politeknik Port Dickson dengan kerjasama Aqsa Syarif benar-benar berjaya menyerlahkan pelbagai bentuk ekspresi oleh penganjur, petugas dan pengunjungnya dikalangan orang ramai dari berbilang kaum dan agama.

Maklumat dan kefahaman menganai isu Palestin kini semakin difahami oleh segenap lapisan. 


Yang Muda mahupun yang dewasa, yang berpendidikan mahupun orang biasa, yang lama berkecimpung mahupun yang baru mengenali isu Palestin. Kesemuanya menunjukkan reaksi dan ekspresi terhadap Gaza dengan 1001 penzahiran di dalam pelbagai bentuk acara formal dan informal di sepanjang program Ekspresi Gaza 2012 iaitu dari 6-8 Julai 2012 yang lalu di perkarangan kompleks belia dan sukan Paroi, Negeri Sembilan.  

Ekspresi-ekspresi tersebut dizahirkan melalui hasilan seni lukisan di atas kain kenves, kertas, imej digital, ceramah, ucapan, pertandingan mewarna, pertandingan tulisan khat, tayangan video, 'chanting' (pekikkan), nasyid, lintas langsung DJ, jualan lelongan, perbincangan dan lain-lain.


Empat helai kain putih juga menjadi tempat ekspresi para pengunjung terhadap isu Palestin. Satu halai darinya membentuk bendera Palestin. 


Pengarah Politeknik PD, Pengarah Program dan Pengerusi Aqsa Syarif yang hadir di majlis penutupan Ekspresi Gaza 2012 juga turut mempamerkan ekspresi dan tanda tangan masing-masing. 

Ekspresi marah...!, benci..!, geram..!, kecam..!, jelek..! ... terhadap zioins israel, tenteranya, pemimpimnya, fahamannya, negaranya, rakyatnya ... jelas diserlahkan dalam pelbagai bentuk. 


Lukisan, kenyataan lisan, tulisan, seruan ... dan sebaginya. 
Ini menggambarkan betapa jeleknya israel dan negara itu dimata masyarakat kita. Rata-rata mengecam apa yang telah dilakukan oleh zionis Israel dan pendokong-pendokongnya terhadap Palestin dan rakyatnya serta seluruh umat Islam dan kemanusiaan. 


Israel kini berada di kedudukan yang teramat rendah...! Seumpama sampah ditapi jalan dan najis yang busuk, yang tiada harga diri..! Semua rakyat Malaysia membenci..!






Sebaliknya, Palestin - pemimpin dan rakyatnya kini disanjung dan dihormati. Malah diberi simpati yang begitu tinggi. 


Rakyat Malaysia yang hadir di dalam Ekspresi Gaza 2012 benar-benar mempamerkan dan menyerlahkan sokongan yang padu dan tidak berbelah bagi terhadap rakyat Palestin dan pejuang-pejuang serta pendokong-pendokong kepada perjuangan pembelaan dan pembebasan bumi Palestin ini. 


Yang muda dan yang dewasa, yang beraagama Islam, mahupun yang beragama hindu, budha, kristian ... cina, melayu, india ... yang hadir di Ekspresi Gaza 2012, kesemuanya menunjukkan sokongan dan bantuan serta do'a agar suatu masa nanti Palestin pasti dibebaskan dengan kata-kata sokongan, prihatian, menyatakan bantuan, kasih sayang dan semangat untuk terus berjuang. 

Para kakitangan Politeknik Port Dickson pula dengan kesungguhan tinggi membawa dan mengumpulkan barangan, pakaian dan makanan untuk dijual dalam Jualan Amal Gaza bagi disumbangkan kepada rakyat Palestin. Keseluruhannya yakin bahawa kemenangan untuk Palestin semakin hampir dan Israel pasti kecundang dalam masa terdekat...! 







Hayati foto-foto ekspresi yang disertakan di bawah.


Kanak-kanak kecil pun tahu erti kemanusiaan dan simpati sesama manusia..!

Kanak-kanak berbangsa cina yang turut menyertai peraduan mewarna

.. from the river to the sea .. Palestine will be Free..!

... do'a kami untuk kemenangan Palestin..!

Sdr Zairi Subuh ... aktivis Melaka

Para pensyarah wanita dari Poly PD yang bertungkus lumus di gerai ... turut menzahirkan perasaan...

Selamatkan AQSA..!

Tn Hj Wira, Pensyarak kanan Poly PD dan juga DJ sepanjang 3 hari program ... Tahniah tuan !



















YDP IKRAM N Sembilan PM. Dr Badli Shah pun ada..!

Anak muda dengan penuh ekspresi ..! Anak pengerusi AQSA.



Pemenang peraduan seni khat bergambar bersama aktivis dan Pengarah Program, Dr Isham Shah

.. Ini kenyataan kami ...  Poly PD yang mewakili Agensi Kerajaan dan Aqsa Syarif ...

Peace for Palestine & Palestinian ...! Anak-anak dalam acara peraduan mewarna

Di antara pelajar Poly PD yang menjayakan Ekspresi Gaza 2012


... mengapa begitu kejam Israel ..?!


... sangat menyayat hati ... Israel Zalim... ! Begitu agaknya pandangan ramaja ni ketika ditemubual TV Hijrah


... saya sokong Gaza..!  ... ini bukti tanda tangan saya..!




Laporan terdahulu sila ke SINI

No comments:

Post a Comment