Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Wednesday, June 6, 2012

Aqsa2Gaza7: Misi Menyinari Gaza akan berlepas 8 Jun 2012











Insya Allah Aqsa Syarif akan menghantar sekumpulan sukarelawan lagi ke Gaza yang dijangka bertolak dari KLIA pada 8 Jun 2012. Misi A2G7 ini membawa misi "Menyinari Gaza" melalui penghantaran lebih 1000 lampu solar yang sangat-sangat diperlukan di Gaza sekarang.
Misi kali ini yang telah beberapa minggu menjalankan kempen OFOL (One Family - One Lamp) adalah gabungan dengan Viva Palestina Malaysia (VPM) yang turut akan membawa hempir 2000 lampu solar.

Gaza masih dikepung oleh rejim Israel. Bekalan tenaga untuk penjanaan elektrik sering disekat dan Gaza seluruhnya sering bergelap. Anak-anak sekolah sering gagal melakukan ulangkaji dan menyiapkan kerja rumah disebabkan bekalan elektrik yang sering terputus. 

Lampu tenaga solar yang akan dibawa ke Gaza melalui misi A2G7 ini dijangka diberikan kerumah-rumah kediaman di Gaza. Misi akan diketuai oleh Ir Dr Selamat Aliman (ahli BoT) dan disertai oleh aktivis dari Kelantan, Dr Othman Mohd Zain dan aktivis Negeri Sembilan, Saudara Hasri Wazir serta beberapa aktivis lain.

Selain membuat penyerahan lampu-lampu solar kepada penduduk Gaza, misi A2G7 akan turut melawat beberapa projek Aqsa Syarif dan akan mengenalpasti beberapa projek baru yang berpotensi untuk dibiayai oleh rakyat Malaysia melalui usahasama Aqsa Syarif dan beberapa NGO di Gaza.

Ketika misi A2G4 dan A2G5 pada bulan Mei yang lalu, para peserta misi telah sering bergelap ketika di dalam mengadakan lawatan. Di Rafah (selatan Gaza), ketika melawat projek R2R yang di dalam pembinaan, peserta misi mendengar briefing dengan bercahayakan lampu suluh sehingga majlis tamat, keadaan masih bergelap.

Begitu juga ketika peserta misi menziarahi Syeikh Muhammad Shihab (bekas Pengerusi Islamic Soc of Jabalia yang juga ahli Paelimen Gaza) dan ketika menziarahi rumah pengurus Aqsa Syarif Gaza (En Abdul Latif).

Tahniah kepada para penaja OFOL. Sumbangan anda Insya Allah akan dibawa ke Gaza beberapa hari lagi. Semoga amalan saudara semua diberkati Allah dan kehidupan kalian lebih bermakna dan diberkati Allah.



No comments:

Post a Comment