Aqsa2Gaza

Aqsa2Gaza

Friday, June 22, 2012

Sukarelawan A2G4 Meninjau Inisiatif Membangun Semula Luar Bandar Semenanjung Gaza

Ketika misi Aqsa Syarif A2G4 pada akhir Mei yang lalu, Sukarelawan Aqsa Syarif berkesempatan melawat di kawasan luar bandar di bahagian utara semenanjug Gaza iaitu di daerah Jabalia dan Beithlahya. Beberapa jenis aktiviti pertanian sudah mula dijalankan oleh para petani selepas dua tahun diganggu dan dimusnahkan oleh tentera Israel yang menyerang Gaza pada akhir 2008/2009 dan menyebabkan hampir keseluruhan industri pertanian di Utara Semeanjung Gaza hampir lumpuh.

Di antara aktiviti-aktiviti yang sedang dijalankan para petani ialah ternakan lembu, ternakan kambing, tanaman rumput untuk makanan lembu dan tanaman pertanian seperti sayur-sayuran, buah limau, buah lemon dan zaitun. Dengan beberapa bantuan luar negara, kini beberapa projek pertanian untuk membolehkan rakyat Gaza memperolehi keperluan makanan asas yang dihasilkan dari bumi Gaza sendiri. Lebih-lebih lagi di dalam keadaan Gaza yang masih dikepung oleh rejim Israel, Gaza perlu membangunkan dan menghasilkan bahan-bahan makanan dan keperluan asas.
Aqsa Syarif telah melibatkan usaha di dalam ternakan lembu dan akan berusaha untuk beberapa projek pertanian Insya Allah bagi membantu Gaza terus berupaya menyediakan kecukupan keperluan makanan Insya Allah.

Islamic Soc. of Jabalia (ISJ) iaitu Pengurus Projek Lembu Tenusu yang ditaja rakyat Malaysia telah menyewa sebidang tanah untuk menanam rumput bagi makanan lembu.

Di tapak ternakan Lembu Tenusu rumput diproses dengan mesin pengisar bagi makanan lembu. Pendekatan ini telah menjimatkan kos makanan dengan signifikan - satu inisiatif yang inovetif.

Pengerusi ISJ, Eng AbdelRahim menerangkan ternakan kambing di sebuah ladang di Gaza

Anak-anak di pendalaman Gaza, ... membantu ayah memelihara ternakan kambing.
Dr Mohd Zin meninjau ternakan kambing di Gaza

Dr Mohd Tahir mencuba menunggang kuda di ladang ternakan

Dr Mohd Zin mencuba menunggang kuda di ladang ternakan

Dr Mohd Tahir dan Ust. Haris bersama pengusaha ternakan di ladang ternakan

Eng AbdelRahim Shehab, Pengerusi ISJ menerangkan hasil pertanian yang mula berhasil. Di belakang beliau ialah Sheikh Yakub Sulaiman - Pengarah As-Salam Society.

Eng AbdelRahem Shehab (Pengerusi ISJ) menunjukkan butiran buah zaitun yang mula membesar.

Eng AbdelRahem Shehab (Pengerusi ISJ) menerangkan projek-projek pertanian di Gaza

Salah sebuah organisasi dari negara-negara Gulf yang menaja projek pertanian

Hasil Tanaman Kontan di perkampungan di Beithlahya

No comments:

Post a Comment